Att skapa eller kapa en talang

Hej på er alla!

Jag hoppas att ni alla har haft en supertrevlig helg som jag också haft.

Denna helg har inte varit så mycket skrivande, men det har varit en helg där jag har tänkt en hel del på olika saker som jag tycker det är intressant.Men som vanligt så kan jag inte låta bli att sätta mig vid datorn och skriva några rader.Det jag kommer att skriva ikväll, handlar om ett ämne, jag vill döpa till: Att skapa eller kapa en talang.

Min högstadielärare i matematik var många saker. Trevlig var inte en av dem. Men han var väl bevandrad inom ämnet. Han stod framme vid katedern och mässade för oss. Pekpinnen i ett stadigt grepp, mungiporna neråt. Han förklarade något hastigt och pekade sedan på mig med pekpinnen.

"Förstår du Carlos?"

"Ehm, ja", nickade jag till svar.

"Bra då förstår alla andra också."

Den här typen av jargong körde han med oss. Jag hatade honom som akne. Jag hade en I:a i betyg för honom.

Sedan fick vi en ny lärare som heter Luis, vi kallade honom för Don Luis. Luis var en mjuk, sympatisk kille med ett mycket vaket öga för var och en av oss. Han etablerade snabbt en relation till oss alla.

När han tilltalade oss var det med ödmjukhet. Carlos, jag tror att du vet svaret! Oftast hade han rätt. Jag tänkte till och så visste jag. Efter en termin med Luis hade jag en 5:a i betyg i matematik. Min förmåga hade inte ändrats, bara mitt engagemang. Hela denna förändring hängde på läraren.

Lärare, coacher och ledare har en oerhörd makt att hjälpa eller stjälpa människor. Som regel är de ämnen som var roligast i skolan de ämnen som hade de bästa lärarna. I en studie fick världsledande symfoniker betygsätta sina gamla lärare.

Förbryllande nog var de flesta av åsikten att dessa kompetensmässigt hamnade någonstans runt medel eller till och med under. Det som var av vikt var istället att de var lärare med förmågan att skapa relationer till sina elever. När du får en stark relation till en elev kan du lära ut något mycket starkare än teknik, nämligen passionen för hantverket.

Några år tidigare sa min idrottslärare att han tyckte det var synd att jag inte fått bollkänsla. Jag hade aldrig reflekterat över att jag saknade något innan dess. Men tanken sjönk in. Min lärarinna i spanska berättade däremot för mig att jag hade skrivkonstens gåva. Hon trodde jag skulle bli författare. Eftersom jag är människa gjorde jag mer av det jag fick beröm för och mindre av det jag fick kritik för. Idag är jag en av Spaniens och Sveriges sämsta bollspelare men har snart skrivit så mycket att jag skulle kunna ge ut flera böcker. Det jag funderar på är ifall mitt liv och min karriär hade tagit denna form utan dessa människors åsikter. Jag inser att många barn formas på detta vis dagligen på alla skolor över hela världen. Det gör mig arg.

Håller du med mig att detta är en verklighet i dagens skolor?

Det finns mycket studier kring motivation. Det talas ofta om intern och extern motivation. Ifall en människa gör något för att få pengar räknas det till extern motivation. Detsamma gäller ifall vi gör något av hot eller rädsla. Jag lär in den här matematikuppgiften så att jag inte ska behöva skämmas nästa gång han pekar på mig. Det finns olika grader av extern motivation. Exempelvis räknas det som extern motivation att göra något för att känna en identitet.

"Jag måste springa snabbare än nio sekunder på 60 meter så att jag kan få vara med i skolidrottslaget som mina kompisar."

Intern motivation handlar om att göra något därför att vi känner en glädje eller ett engagemang för det vi gör.

När du gör något av engagemang tänker du inte på belöningar i form av pengar.

För många år sedan så startade jag en grupp här i Eskilstuna. Vi var 4 personer som var ute i Eskilstuna centrum varannan helg året om, för vi såg ett stort behov bland människor där ute, speciellt ungdomar som var där ute helt vilsna. Vi bjöd på kakor, kaffe, te och massor av samtal. Allt detta gjorde vi av rent engagemang utan betalt. Min lön var att se ungdomar byta riktning mot ett bättre mål.

Att ha flow anses vara den starkaste formen av intern motivation som finns. De interna drivkrafterna är de bästa vi kan ha. När vi gör saker av intern motivation fastnar informationen automatiskt, vi är fokuserade till max och tiden bara springer iväg.

Tills sist vill jag påstå några viktiga påstående. Lärare, coacher eller ledare, alla har en stor inverkan på ifall människor kan ta tillvara sina talanger. Dessa roller är nyckeln till allt detta. Vare sig du är introvert eller extrovert. Albert Einstein sammanfattar mina åsikter samt en anmärkningsvärd mängd med forskning genom sitt påstående:  Det är lärarens viktigaste uppgift att väcka glädje i kreativitet och kunskap.

Med dessa ord avslutar jag denna texten i väntan på nästa tillfälle då jag kanske kommer att skriva lite till om detta.

Hoppas att ni tyckte att denna text var intressant och att ni vill fortsätta besöka min blogg.

Vill passa på att önska er alla en super trevlig och lärorikt vecka.