Men är njutning detsamma som lycka ?

Den sensuella njutningen är alltid begränsad. Vi upplever en speciell njutning av vissa, speciella ting - av att bli kliad på ryggen, av en solnedgång, av ett glass vin av fysisk kärlek - men allt detta är begränsat till en del av oss. Lyckan däremot är något alltomfattande: den lyser upp hela vår varelse - kropp och själ. Den är en totalupplevels...e.

Inte ens den känslomässiga njutningen kan jämföras med det vi söker efter i lyckan. Den svalnar fort, men lyckan består.

Njutningen är aldrig tillräckligt stor, räcker aldrig tillräckligt länge, är sällan tillräckligt ädel för att kunna mäta sig med den lycka som vore överensstämmande med den unika, gudalika skapelse som människan är. Njutning är något fint. Vi söker alla efter den, och somliga av oss har en speciell förmåga att njuta, men den kan inte mäta sig med allt det vi längtar efter när vi ber om lycka.

Aristoteles beskrev lycka som något som liknade helhet. Vi är lyckliga, menade han när vi upplever välbefinnande med hela vår varelse - när det vi gör går bra och när vi mår bra, när tankarna är klara och vi känner oss väl till mods, när vi mår andligt bra och lever väl materiellt sett. Hans idé om total lycka eller lycksalighet kallades eudaimonia - "att må bra och vara god".

Det är denna sorts lycka som vi ibland kallar "salighet" - vilket är lycka med Gud i centrum.

Vad behöver vi för att uppleva lycka? Hur lyder receptet? Vilka är ingredienserna? Glöm alla vattentäta definitioner! Lycka är inte en ny kattunge eller att bli mormor - och inte ens att vinna på lotteri. Lyckan består av många goda ting, den ör en sammansättning, en blandning av goda ting från många olika håll.

Låt oss se om vi kan komma fram till vad som bidrar till lycka. Jag ska räkna upp några saker. Men märk väl: Ingen påstår att någon av ingredienserna i sig själv är tillräcklig för att göra en människa lycklig. Det är emellertid svårt att föreställa sig att någon kan vara verkligt lycklig om han eller hon saknar många av dem. Hur som helst, lycka kräver en blandning av saker som dessa:

Hälsa - frihet - kärlek - frid - sanning - skönhet - karaktär - tacksamhet.

Om någon frågar varför något är gott, brukar vi berätta vad det är bra för. Saker och ting brukar vara goda eller bra därför att de hjälper oss att få något annat.

Pengar är något gott eftersom man för dem kan köpa exempelvis mat: endast girigbukar tror att pengar är goda i sig själv. Kunskap är något gott eftersom vi kan använda den till att göra världen till en lite bättre plats att leva på; endast elitister tror att kunskap är något gott i sig självt. Äktenskapet är en god sak eftersom det är bästa sättet för människor att uttrycka sin kärlek på och utgör den bästa miljön för barn att växa upp i.

Man kan naturligtvis använda goda ting för dåliga ändamål. Man använder pengar för att manipulera människor. Man använder mat som ett vapen för att få folk att göra som man vill. Man använder kunskap för att öva utpressning mot andra. Man använder äktenskapet för att utnyttja dem man är gift med. Man kan missbruka nästan alla goda ting och använda dem i onda syften.

Ändå fortsätter vi att kalla dem goda därför att de är ämnade att tjäna ett gott syfte, och därför att bi inte kan få goda saker gjorda utan dem.

Vid första påseendet kan det te sig som om vi gör det rätta om det vi gör hjälper människor att uppnå det som är gott. Detta är dock inte ett säkert tecken på att vi gör det rätta. Det beror till exempel på om de har rätt till just detta, eller behöver det. Det kan också bero på om de är villiga och har möjlighet att använda det för goda ändamål.

När allt kommer omkring kan vi inte alls vara säkra på att vi gör det rätta om enda beviset är att vi hjälper människor att få sådant som på något sätt kan bidra till deras välbefinnande. Det finns alltför många andra faktorer att räkna med. Somliga saker är goda eftersom de gör människor goda.

Sök din lycka och var rädd om den.

Juan Carlos Díaz