Blogg

Gör dig av med blyghet från din självbild

Hej på er alla !

Trevligt att se att det är fler och fler som besöker min blogg. Jag hoppas att ni tycker att det är intressant att läsa alla dessa olika ämnet som jag anser vara viktiga och lärorika.

...

Nu känns som att jag ej har skrivit på ett bra tag, fast det har bara gått ett par dagar sedan jag skrev sist.

Det är svårt att skriva på beställning, och det är kanske inte mening att man ska skriva på beställning när det gäller olika viktiga ämnet.

Tidigare har jag skrivit om blyghet och även om självbild.

Självbild är något jag har skrivit mycket om, eftersom det är så viktigt att skapa sig en rätt självbild av sig själv.

För några år sedan skrev jag i en grupp som jag startade på facebook för ganska länge sedan som heter Livets frågor & funderingar. Där jag skrev om de fyra bilder av sig själv dock bara en bild är äkta. Om ni letar efter det ämnet här på min blogg kommer ni säkert att hitta just det ämnet. Det kan vara bra att kanske börja där så att ni får en bredare bild av det jag kommer att skriva om här. Annars kan ni börja här och sedan när ni har tid och lust så kan ni läsa: fyra bilder av sig själv dock en är äkta.

Det finns tre problem med att acceptera etiketten "blyg". För det första är den felaktig. Den missar det som verkligen är du - din känslighet för det subtila och att du lätt blir överväldigad av mycket stimuli. Men kom ihåg att överstimulering inte alltid beror på rädsla. Om du tänker att ditt tillstånd beror på rädsla, kan du känna dig blyg fastän du egentligen inte är det, som vi ska få se.

Den här sammanblandningen mellan ditt personlighetsdrag och det sinnestillstånd som kallas blyghet är naturlig med tanke på att 75 procent av befolkningen (åtminstone i Spanien) är mycket utåtriktade. När de ser att du verkar besvärad tänker de inte att det kan bero på för mycket stimuli.

Detta är inte deras upplevelse. De tror att ditt beteende beror på att du är rädd att bli avvisad. Du är alltså blyg. Varför skulle du annars undvika sociala sammanhang?

Ibland är du faktiskt rädd för avvisning. Varför inte? Din stil är trots allt inte det kulturella idealet. Men som högkänslig vill du bara ibland inte ha den där extra överstimulansen. När andra behandlar dig som om du är blyg och rädd, kan det vara svårt att inse att du helt enkelt har valt att vara ensam, åtminstone till att börja med. Du är den som avvisar. Du är inte avvisad. (Eftersom icke-högkänsliga personer sedan födseln har behövt mer stimulans än du för att trivas, kan de dessutom projicera sin egen rädsla för avvisning på dig - alltså tillskriva dig något som de inte vill erkänna i sig själva.)

Om du inte tillbringar så mycket tid i folksamlingar eller med främmande personer, kommer du förstå inte vara så bra på att hantera det när du väl behöver vara i en sådan situation. Det är inte din specialitet.

 Men återigen är det fel att förutsätta att du är blyg eller rädd. När människor vill hjälpa dig, utgår de vanligen från ett felaktigt antagande. De tror till exempel att du saknar självförtroende, och därför vill de försäkra dig om att du är tilltalande. Budskapet du får är dock att det är något problem med dig - ditt låga självförtroende. Eftersom de inte känner till ditt bakomliggande personlighetsdrag, ger de dig fel skäl till varför du är mindre social. De kan inte ge dig de många verkliga skälen till varför du borde tycka om dig själv.

Nu kanske du förstår hur viktigt det är att du skapar en äkta självbild av dig själv. Din självbild påverkar dina beslut, den påverkar den syn du har av andra människor, den påverkar din hälsa, den påverkar din framtid.

Nästa gång jag kommer att skriva så kommer jag att ta upp nästa delen av ämnet nämligen att kalla sig själv blyg är självuppfyllande och att kalla dig själv blyg är faktiskt negativt, enligt mig.

Mer om detta, kommer snart, håll ut så länge.

Kram på er alla.

Juan Carlos Díaz

Läs mera

Hur vet du att du har tagit rätt beslut ?

Att ge akt på konsekvenserna

Somliga tror att enda möjligheten att avgöra huruvida vi har valt rätt är att se på vad som händer efteråt. Teorin är ungefär så här: om det vi väljer att göra ger goda resultat, kan vi vara ganska säkra på att vi har valt rätt.

Det behöver inte vara spektakulära resultat. De ska bara vara bättre än resultaten av andra mö...jliga handlingsalternativ. Eller: om vi sitter fast i en situation där inget blir riktigt bra, måste resultaten av det vi gör vara mindre dåliga än resultaten av allt annat vi skulle ha kunnat göra.

Hänger ni med i hur jag tänker?; nu fortsätter vi med själva ämnet.

När vi talar om goda resultat, menar vi att de är goda för någon. Vi talar om något verkligt gott som berör verkliga människor och förbättrar deras chanser att få uppleva lite godhet och glädje i sina liv. När vi talar om att någonting är gott, menar vi att det tillför människor något i deras sökande efter ett gott liv.

Om du är intresserad av en etikett på denna åsikt, så kan jag säga att den brukar kallas utilitarism - teorin att rätt och orätt prövas utifrån nyttan av det vi gör.

Hur är det nu med detta att använda resultaten för att pröva vad som är rätt och orätt? Låt mig visa på två reaktioner på denna tanke.

Du minns väl de två absoluta moraliska reglerna, rättvisa och kärlek! Varför är dessa så avgörande? Varför är de ovillkorliga och entydiga, och varför får vi aldrig kompromissa med dem? I grund och botten är de absoluta därför att rättvisa och kärlek alltid gör människan gott, och när de ignoreras blir alltid resultatet att människor såras - många gånger i onödan.

Rättvisan betyder att vara rättsinnig och renhårig.

Hur ska vi kunna säga om vi har varit rättvisa mot människor, om vi inte tar reda på hur de påverkas av det vi gör.?

Kärlek betyder att vara hjälpsam. Hur ska vi kunna säga om vi har varit hjälpsamma mot människor om vi inte vet om de har fått uppleva något gott som ett resultat av det vi gjorde?

Om du verkligen vill vara rättvis, och om du verkligen vill vara kärleksfull mot människor, måste du låta resultaten av dina handlingar berätta för dig om du faktiskt har varit rättvis och kärleksfull mot dem.

Att leva rätt i moralisk mening innebär att leva på ett sätt som leder till att människor få uppleva det som är gott, och att de slipper det som är ont. Det som verkligen betyder något moraliskt sett är om vi tillför något av positivt värde i människors liv. Här är skälet till att vi måste se på resultaten av det vi gör innan vi kan vara säkra på att vi gjort det rätta.

Resultaten spelar en viktigt roll i den moraliska ekvationen. Det förefaller orimligt att påstå att de inte gör det.

Å andra sidan kan vi inte rättfärdiga alla våra ställningstaganden bara genom att summera resultaten. För det första finns det handlingar som är så onda att inga goda resultat någonsin kan rättfärdiga dem. Antag att en rattonykter förare körde ihjäl en fyra år gammal pojke i ditt grannskap. Skulle inte du och dina grannar vara ense om att denna rattfyllerist gjort det värsta onda som någon människa kan göra mot en pojkes föräldrar? Föreställ dig nu att genom vissa överraskande omständigheter en del gott kom pojkens föräldrar till del som ett resultat av tragedin.

 Kan något gott - kanske till och med något mycket gott - någonsin rättfärdiga att en rattfyllerist kört ihjäl deras pojke?

Goda resultat rättfärdigar inte onda ting som människor gör - inte ens då avsikterna har varit de bästa. Att göra enskilda människor stor skada kan inte rättfärdigas genom drömmar om stora och goda ting för massorna i framtiden.

Rättfärdigar en persons planer på att förbättra människors materiella levnadsstandard att han eller hon tar ifrån dem deras grundläggande fri och rättigheter?

Rättfärdigar en strävan att förbättra den mänskliga rasen att man experimenterar med sjuka nyfödda barn? Om goda resultat var det enda som räknas i den moraliska ekvationen, skulle vi kunna ta till vilka medel som helst för att förverkliga dem. Men vi skulle verkligen vara dårar om vi levde som om goda ändamål helgade vilka medel som helst. Ibland kan ändamålet helga medlen, men det är sällsynt.

Juan Carlos Díaz

Läs mera

Att skapa eller kapa en talang

Hej på er alla!

Jag hoppas att ni alla har haft en supertrevlig helg som jag också haft.

Denna helg har inte varit så mycket skrivande, men det har varit en helg där jag har tänkt en hel del på olika saker som jag tycker det är intressant.Men som vanligt så kan jag inte låta bli att sätta mig vid datorn och skriva några rader.Det jag kommer att skriva ikväll, handlar om ett ämne, jag vill döpa till: Att skapa eller kapa en talang.

Min högstadielärare i matematik var många saker. Trevlig var inte en av dem. Men han var väl bevandrad inom ämnet. Han stod framme vid katedern och mässade för oss. Pekpinnen i ett stadigt grepp, mungiporna neråt. Han förklarade något hastigt och pekade sedan på mig med pekpinnen.

"Förstår du Carlos?"

"Ehm, ja", nickade jag till svar.

"Bra då förstår alla andra också."

Den här typen av jargong körde han med oss. Jag hatade honom som akne. Jag hade en I:a i betyg för honom.

Sedan fick vi en ny lärare som heter Luis, vi kallade honom för Don Luis. Luis var en mjuk, sympatisk kille med ett mycket vaket öga för var och en av oss. Han etablerade snabbt en relation till oss alla.

När han tilltalade oss var det med ödmjukhet. Carlos, jag tror att du vet svaret! Oftast hade han rätt. Jag tänkte till och så visste jag. Efter en termin med Luis hade jag en 5:a i betyg i matematik. Min förmåga hade inte ändrats, bara mitt engagemang. Hela denna förändring hängde på läraren.

Lärare, coacher och ledare har en oerhörd makt att hjälpa eller stjälpa människor. Som regel är de ämnen som var roligast i skolan de ämnen som hade de bästa lärarna. I en studie fick världsledande symfoniker betygsätta sina gamla lärare.

Förbryllande nog var de flesta av åsikten att dessa kompetensmässigt hamnade någonstans runt medel eller till och med under. Det som var av vikt var istället att de var lärare med förmågan att skapa relationer till sina elever. När du får en stark relation till en elev kan du lära ut något mycket starkare än teknik, nämligen passionen för hantverket.

Några år tidigare sa min idrottslärare att han tyckte det var synd att jag inte fått bollkänsla. Jag hade aldrig reflekterat över att jag saknade något innan dess. Men tanken sjönk in. Min lärarinna i spanska berättade däremot för mig att jag hade skrivkonstens gåva. Hon trodde jag skulle bli författare. Eftersom jag är människa gjorde jag mer av det jag fick beröm för och mindre av det jag fick kritik för. Idag är jag en av Spaniens och Sveriges sämsta bollspelare men har snart skrivit så mycket att jag skulle kunna ge ut flera böcker. Det jag funderar på är ifall mitt liv och min karriär hade tagit denna form utan dessa människors åsikter. Jag inser att många barn formas på detta vis dagligen på alla skolor över hela världen. Det gör mig arg.

Håller du med mig att detta är en verklighet i dagens skolor?

Det finns mycket studier kring motivation. Det talas ofta om intern och extern motivation. Ifall en människa gör något för att få pengar räknas det till extern motivation. Detsamma gäller ifall vi gör något av hot eller rädsla. Jag lär in den här matematikuppgiften så att jag inte ska behöva skämmas nästa gång han pekar på mig. Det finns olika grader av extern motivation. Exempelvis räknas det som extern motivation att göra något för att känna en identitet.

"Jag måste springa snabbare än nio sekunder på 60 meter så att jag kan få vara med i skolidrottslaget som mina kompisar."

Intern motivation handlar om att göra något därför att vi känner en glädje eller ett engagemang för det vi gör.

När du gör något av engagemang tänker du inte på belöningar i form av pengar.

För många år sedan så startade jag en grupp här i Eskilstuna. Vi var 4 personer som var ute i Eskilstuna centrum varannan helg året om, för vi såg ett stort behov bland människor där ute, speciellt ungdomar som var där ute helt vilsna. Vi bjöd på kakor, kaffe, te och massor av samtal. Allt detta gjorde vi av rent engagemang utan betalt. Min lön var att se ungdomar byta riktning mot ett bättre mål.

Att ha flow anses vara den starkaste formen av intern motivation som finns. De interna drivkrafterna är de bästa vi kan ha. När vi gör saker av intern motivation fastnar informationen automatiskt, vi är fokuserade till max och tiden bara springer iväg.

Tills sist vill jag påstå några viktiga påstående. Lärare, coacher eller ledare, alla har en stor inverkan på ifall människor kan ta tillvara sina talanger. Dessa roller är nyckeln till allt detta. Vare sig du är introvert eller extrovert. Albert Einstein sammanfattar mina åsikter samt en anmärkningsvärd mängd med forskning genom sitt påstående:  Det är lärarens viktigaste uppgift att väcka glädje i kreativitet och kunskap.

Med dessa ord avslutar jag denna texten i väntan på nästa tillfälle då jag kanske kommer att skriva lite till om detta.

Hoppas att ni tyckte att denna text var intressant och att ni vill fortsätta besöka min blogg.

Vill passa på att önska er alla en super trevlig och lärorikt vecka. 

Läs mera

Rök och dimma

 Det finns många uttryck för vår benägenhet att bli som uppslukade av våra tankar. Vi kan använda metaforer som "Han är tusen mil härifrån", "Hon har huvudet i det blå" eller är förlorad i tankar", men vi kan även uttrycka det som att någon är tankfull, oroar sig, grubblar, ältar, stressar upp sig eller tänker igenom något om och om igen .

Denna fa...ntastiskt värdefulla och unika mänskliga förmåga att generera tankar kan kort sagt få oss att irra runt som i rök och dimma, så uppslukade av våra tankar att vi glömmer bort att leva.

Nu behöver det förstås inte vara dåligt att vistas i rök. En pyrande rökelsesticka kan vara lugnande och avslappnande. Och röken från en brasa kan vara upplivande och spännande. Men vad händer om röken tjocknar? Man börjar hosta, näsan rinner och ögonen tåras. Och om man andas in röken under en längre tid kommer lungorna så småningom att ta skada.

På samma sätt finns det tillfällen i livet där det är livsförhöjande att vara borta i tankar när man ligger och dagdrömmer på stranden, tyst repeterar ett viktigt tal som man ska hålla eller spånar nya idéer till ett projekt. Men de flesta av oss lyckas inte upprätthålla balansen. Vi tillbringar alltför mycket tid inuti våra hjärnor och traskar runt hela dagarna i tjocka moln av "psykisk dimma". Och det finns inget som får dimman att rulla in som ett rejält verklighetsglapp. Ju större skillnad mellan det vi har och det vi vill ha, desto fler synpunkter har vår hjärna.

 Den genererar en ändlös ström av gagnlösa tankar och kan mycket väl få för sig att blank förneka fakta: " Det där kan inte ha hänt." Hjärnan kan bli arg 

("Det borde inte ha hänt") eller förtvivlad ("Jag klarar inte det här, jag kommer aldrig att komma över det").

Den kan våndas över orättvisor som drabbat dig. Den kan måla upp alla tänkbara skräckscenarier eller få för sig att jämföra ditt liv med andras och komma fram till att ditt inte duger. Och som jag har sagt tidigare så är de här tankemönster fullkomliga normala, men däremot inte till någon nämnvärd nytta.

Innan vi går vidare skulle jag vilja klargöra en sak: Det är inte tankarna som är problemet. Tankarna skapar inte den psykologiska dimman. Det är vårt sätt att reagera på tankarna som ger upphov till dimman.

Våra tankar är bara bilder och ord i huvudet. Du behöver inte tro på mitt ord - kontrollera gärna saken själv ! Sluta läsa för ett ögonblick och ägna en stund åt att blunda och observera dina tankar. Lägg märke till var de befinner sig, huruvida de rör sig eller står stilla och om de mest liknar bilder, ord eller ljud. (Ibland blir hjärnan blyg när man prövar det här; Tankarna försvinner och vägrar komma fram. Om det händer, lägg bara märke till tomrummet och tystnaden i ditt huvud och vänta tålmodigt. Förr eller senare kommer hjärnan att dra igång igen, om så bara för att säga: "Jag har inga tankar! ")

Vad upptäckte du? Om hjärnan blev tom till en början bör du ha noterat ett tomrum och en tystnad, men efter ett tag dök det förmodligen upp tankar som bestod av ord eller bilder eller bådadera. (Om du lade märke till kroppsliga förnimmelser och känslor så var det exakt vad de var: förnimmelser och känslor. De ska inte förväxlas med tankar.)

När vi låter orden och tankarna komma och gå som de vill, låter dem sväva fram genom medvetande likt fåglar i skyn, vållar de oss inga problem. Men när vi klamrar oss fast vid dem och vågar släppa taget - det är då de förvandlas till dimma, det är så de hindrar oss från att leva.

När vi går vilsen i röken och dimman fördunklas alla detaljer och allt som är vackert i livet går förlorat. Röken gör att vi inte känner smaken av det goda. På andra sidan dimman kan vårt livs stora kärlek finnas, eller en fantastisk scenföreställning, men vi märker ingenting.

Juan Carlos Díaz

Läs mera

Första bloggen

Vår nya blogg lanserades idag. Om du fokuserar på den ska vi försöka att hålla dig uppdaterad. Du kan läsa nya inlägg i denna blogg via RSS feed.

Läs mera